Lotus vs Microsoft Exchange

Rynek oferuje całkiem pokaźną listę rozwiązań pocztowych – decydując się na zmianę systemu bądź wdrożenie nowej aplikacji, mamy do wyboru opcje płatne i oprogramowanie typu Open Source, funkcjonujące lokalnie i w chmurze. W segmencie polskiego MŚP od kilku lat prym wiodą jednak Lotus Domino / Notes oraz Microsoft Exchange, przy czym drugie ze wspominanych rozwiązań zdobywa nowych użytkowników w tempie nieomalże geometrycznym. Jakie są główne powody, dla których Microsoft przejął aż 80% "pocztowego rynku"?

W dzisiejszym wpisie, chcielibyśmy się podzielić spostrzeżeniami, jakie poczyniliśmy realizując wdrożenia i migracje u naszych klientów. Przeanalizowaliśmy decyzje, jakie kierowały nimi podczas wyboru rozwiązań pocztowych – poniżej zamieszczamy nasze wnioski.

Sprawna komunikacja, organizacja zadań i pracy, zarządzanie kalendarzem spotkań oraz zasobami – to główne oczekiwania, jakie większość naszych klientów stawia przed profesjonalnym systemem pocztowym. Praca grupowa wymaga wykorzystania narzędzia uniwersalnego, które będzie w stanie w sposób prosty i intuicyjny obsłużyć jak największą ilość codziennych działań użytkownika. Każdy pracownik powinien się przecież koncentrować na realizacji swoich zadań, a nie "klikaniu" po systemach.

I tutaj w naszej ocenie „jest pies pogrzebany”. Wiele organizacji podjęło decyzję o wdrożeniu architektury klient-serwer aby zagwarantować maksymalnie bezpieczną komunikację e-mailową w swoich firmach. Nie wzięli jednak pod uwagę, że aplikacja kliencka Lotus Notes to nie zwykły klient poczty e-mail – to znacznie bardziej rozbudowane i wielofunkcyjne narzędzie służące m.in. do zarządzania dokumentami, przepływem pracy czy procesem akceptacji. To niestety przekłada się na znacznie wyższy poziom skomplikowania, który – w ocenie większości naszych klientów – sprawia, iż obsługa systemu wymaga wiedzy na pograniczu wiedzy technicznej.  

Poniżej prezentujemy zestawienie, w którym staramy się „prześwietlić” oba narzędzia pod kątem user-experience, ale również pod względem TCO:

  Lotus Domino / Notes Microsoft Exchange w modelu hostingowym / Office 365
KOSZTY WDROŻENIA
  • Wysoki koszt licencji
  • Potrzeba zbudowania środowiska IT „na zapas”, które będzie w stanie obsłużyć zmieniające się potrzeby organizacji
  • Wysokie koszty inwestycyjne
  • Płatność za licencje oraz środowisko w trybie abonamentowym, w modelu „pay-as-you-go” – za faktyczne zużycie
  • Zamiana kosztów inwestycyjnych na koszty operacyjne
KOSZTY UTRZYMANIA
  • Rokroczne opłaty związane z aktualizacją oprogramowania
  • Potrzeba zatrudnienia wysoko wyspecjalizowanej kadry programującej w języku Lotus Script – alternatywnie, korzystanie z usług firm trzecich w celu optymalizacji i dostosowania narzędzia poczty
  • Nowsze wersje oprogramowania dostarczane automatycznie przez dostawcę, w ramach comiesięcznych opłat abonamentowych
  • Możliwość optymalizacji poczty za pomocą popularnych narzędzi - przeglądarki webowej, Powershell czy Sharepoint Designer
USER EXPERIENCE
  • Korzystanie z narzędzia wymaga wiedzy technicznej
  • Webowy klient pocztowy
  • Obsługa urządzeń mobilnych opartych o systemy Android, iOS oraz Blackberry wymaga instalacji i konfiguracji dodatkowych aplikacji
  • Brak własnego pakietu oprogramowania biurowego
  • Osobne logowanie do każdego konta e-mail
  • Intuicyjny interfejs użytkownika
  • Webowy klient pocztowy
  • Obsługa urządzeń mobilnych opartych o systemy Android, iOS oraz Blackberry, konto pocztowe nie wymaga instalacji i konfiguracji dodatkowych aplikacji
  • Oprogramowanie biurowe spójne interfejsowo z narzędziami online
  • Możliwość pracy z poziomu kilku kont jednocześnie

Reasumując – decyzja dotycząca migracji w znakomitej większości przypadków podyktowana jest chęcią wykorzystania mniej złożonego i bardziej intuicyjnego narzędzia, jak również szeroko pojętą optymalizacją kosztów.

Wszystkich tych, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak wygląda proces migracji do Microsoft Exchange zapraszamy tutaj.