Rynek oferuje całkiem pokaźną listę rozwiązań pocztowych – decydując się na zmianę systemu bądź wdrożenie nowej aplikacji, mamy do wyboru opcje płatne i oprogramowanie typu Open Source, funkcjonujące lokalnie i w chmurze. W segmencie polskiego MŚP od kilku lat prym wiodą jednak Lotus Domino / Notes oraz Microsoft Exchange, przy czym drugie ze wspominanych rozwiązań zdobywa nowych użytkowników w tempie nieomalże geometrycznym. Jakie są główne powody, dla których Microsoft przejął aż 80% "pocztowego rynku"?
W dzisiejszym wpisie, chcielibyśmy się podzielić spostrzeżeniami, jakie poczyniliśmy realizując wdrożenia i migracje u naszych klientów. Przeanalizowaliśmy decyzje, jakie kierowały nimi podczas wyboru rozwiązań pocztowych – poniżej zamieszczamy nasze wnioski.
Sprawna komunikacja, organizacja zadań i pracy, zarządzanie kalendarzem spotkań oraz zasobami – to główne oczekiwania, jakie większość naszych klientów stawia przed profesjonalnym systemem pocztowym. Praca grupowa wymaga wykorzystania narzędzia uniwersalnego, które będzie w stanie w sposób prosty i intuicyjny obsłużyć jak największą ilość codziennych działań użytkownika. Każdy pracownik powinien się przecież koncentrować na realizacji swoich zadań, a nie "klikaniu" po systemach.
I tutaj w naszej ocenie „jest pies pogrzebany”. Wiele organizacji podjęło decyzję o wdrożeniu architektury klient-serwer aby zagwarantować maksymalnie bezpieczną komunikację e-mailową w swoich firmach. Nie wzięli jednak pod uwagę, że aplikacja kliencka Lotus Notes to nie zwykły klient poczty e-mail – to znacznie bardziej rozbudowane i wielofunkcyjne narzędzie służące m.in. do zarządzania dokumentami, przepływem pracy czy procesem akceptacji. To niestety przekłada się na znacznie wyższy poziom skomplikowania, który – w ocenie większości naszych klientów – sprawia, iż obsługa systemu wymaga wiedzy na pograniczu wiedzy technicznej.
Poniżej prezentujemy zestawienie, w którym staramy się „prześwietlić” oba narzędzia pod kątem user-experience, ale również pod względem TCO:
Lotus Domino / Notes | Microsoft Exchange w modelu hostingowym / Office 365 | |
KOSZTY WDROŻENIA |
|
|
KOSZTY UTRZYMANIA |
|
|
USER EXPERIENCE |
|
|
Reasumując – decyzja dotycząca migracji w znakomitej większości przypadków podyktowana jest chęcią wykorzystania mniej złożonego i bardziej intuicyjnego narzędzia, jak również szeroko pojętą optymalizacją kosztów.
Wszystkich tych, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak wygląda proces migracji do Microsoft Exchange zapraszamy tutaj.